سر مقاله اولین شماره روزنامه

(بررسی تحلیل برنامه کلاه قرمزی)

موضوع : بررسی تحلیل برنامه کلاه قرمزی

 

 

برنامه کلاه قرمزی یکی از طنز های مورد علاقه نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان نیز می باشد که همراه با لذت به تماشای آن می پردازند . دراین برنامه عروسک های بسیاری حضور پیدا کردند که اولین شخصیت کلاه قرمزی بود و بعد از آن پسرخاله و بعد پسرعموزا و بعد فامیل دور و به ترتیب عروسک های دیگر آمدند . سادگی بیش از حد این برنامه باعث به وجودآمدن احساس توهین به بعضی از اقشار جامعه می شود مثلاً : وجود عروسک ببخشید عزیزم که کاراکتور یک کارگر می باشد و افراد احساس می کنند کارگر یک فرد بی مغز و با سر و صورت نافرم می باشد . در زیر به بررسی  شخصیت های موجود دراین سریال می پردازیم .

کلاه قرمزی : بچه عروسکی بازیگوش ،شیطون ، تنبل ، و خوش قلب می باشد که در ابتدا چهره ی اصلی مجموعه بود ولی با آمدن دیگر عروسک ها کم کم شخصیتش کم رنگ شد .

پسرخاله : در ابتدا بعد از کلاه قرمزی پسر خاله شخصیت اصلی بود . عروسکی بسیار جدی و جوانمرد میباشد و بسیار قانع و از خود گذشته است . گویی نماینده طبقه کارگر می باشد و در کمک به سالمندان و فقرا همیشه حاضر است .

پسرعموزا : پسر عموی کلاه قرمزی می باشد که در روستا زندگی می کند و برای عید به شهر آمده و وارد داستان می شود . دارای شخصیتی شر ، شیطان و شهرستانی می باشد که با آداب و سنت شهری آشنایی ندارد و حرف های خود را رک می زند و به همین خاطر شاید بی ادب به نظر برسد و از نظر ظاهری شبیه کلاه قرمزی می باشد .

فامیل دور : اهل جایی به نام دور است و شغل او دربانی است و برای درب ها اهمیت خاصی قائل  است و دوست ندارد کسی در این راه باز نگهدارد یا محکم ببندد و شعری که در این مورد میخواند : اگر دربند در ماند درمانند .

دختر همساده : در بیشتر اوقات نزد آقای مجری و دیگران می باشد و دختر همسایه بالایی می باشد که تکه کلام معروف او دست و جیغ و هورا می باشد .

جیگر : خری است که خود را جیگر می داند و به این که خر بنامند حساس است و ازآن بیزار . دارای وجه تهاجمی است و با تکه بر برخی از کلمات تکراری جایگاه قابل اعتنایی بین طرفداران برنامه کلاه قرمزی پیدا کرده است و وجودآقای مجری را جدی نمی گیرد و از سال 93 به بعد علاقه شدیدی به آواز خوانی نشان می دهد . از تکه کلا م هایش میتوان به جیگرم ، جیگرم ، جیگرم – گفتم یا نگفتم ، می فهمم اشاره کرد .

ببعی : گوسفندی است که بیشتر به زبان انگلیسی و گاهی فارسی حرف می زند و ببعی مانند دیبی و جیگر عیدی بیبی به کلاه قرمزی می باشد . ببعی آقای مجری را به انگلیسی ترجمه می کند aigry (آیگری ) .

گابی : گابی در روستا به همراه بی بی زندگی می کند و برای عید به شهر آمده و بسیار خوش اشتها می باشد و همین موجب طنز می باشد  . از اینکه دیگران به او دست بزنند خوشش نمی آید .کمی شل صحبت می کند و در کنار نان خشک به خوردن کاغذ و مقوا علاقه دارد .

آقای همساده : این عروسک نماد یک همسایه خوش قلب ولی بد شانس را دارد که به اتفاقات بد زندگی اش می خندد و خیلی هم صحبت می کند .

عزیزم ببخشید : عزیزم ببخشید فرزند لطفاً در نوروز 92 توسط فامیل دور آورده شد و خدمت کار فرزند فامیل دور بود که علاوه بر آن به سینی زنی ( آهنگ خوانی ) نیز می پردازد . سینی او سینی ای مسی است که این ساز و ضرب را از پدرش به ارث برده است و آن سینی را از خود جدا نمی کند و به زیر بغل او می باشد و با آن حتی به رخت خواب هم می رود.  در نوازندگی  تا حدی مشهور شد که پیشنهاد اجرا در خارج از کشور نیز به او داده شد . او مردی میانسال با اندامی ریزنقش و چشمانی مشکی و موهایی مشکی و سیبیل خرمایی می باشد .

بچه فامیل دور : با آمدن دوره هسمر فامیل دور که باردار بود به مجموعه و بعد به دنیا آمدن بچه آن ها به سریال اضافه شد و تقریباً شبیه پدرش می باشد و تکه کلام های او مرسی عزیزم ، خیلی ممنون ، جداً ، چی شده ، من الآن چطوری ام می باشد .

دیبی : عروسکی است با شکل و شمایل دیو که تمامی کلمات را برعکس می گوید و هر کاری که از او میخواهند باید برعکس به او گفته شود و علاقه شدیدی به این دارد که در زیر پای آقای مجری نقاشی بکشد .

گیگیلی : دوست کلاه قرمزی است و بسیار تنبل و به بازیهای کامپیوتری و هر فعالیتی که حرکت بدنی ندارد علاقه دارد و همین مایه طنز می باشد .

آقای مجری : شخصیتی غیر عروسکی که نکات اخلاقی و رفتاری و تربیتی به بچه ها گوشزد می کند . عروسک ها با وجود شخصیت جدی آن او را جدی نمی گیرند مثلاً جیگر کف خانه را می کند و یا فامیل دور زیر پایش رخت می شوید .

 یکی از دلایل موفقیت این مجموعه درک عمقی ایرج طهماسب از طنز می باشد . او خوب می داند استفاده بجا از تکرار باعث خنده مخاطب می شود .